Novinky
Publikace - Systém hodnocení a sebehodnocení žáků
Zkušenosti z České republiky i Evropských škol
Nově vyšlá kniha nabízí čtenářům teoretická východiska pro hodnocení a sebehodnocení žáků a systém komplexního pojetí rozvíjejícího hodnocení, který je výsledkem dlouhodobé výzkumné reflexe. Velký důraz je kladen zejména na sebehodnocení žáků a jejich osobnostní rozvoj, na vedení žáků k odpovědnosti za své vlastní učení. Hodnocení je popsáno v celé své komplexnosti: funkce, formy, jazyk hodnocení; hodnocení kompetencí všeobecných i specifických, které se opírá o kritéria hodnocení. Teoretická východiska jsou dokládána četnými příklady z praxe autorky, kterou získala mnohaletým působením na ZŠ v Ivančicích-Řeznovicích i pobytem v Evropské škole Brusel III. Výzkumná reflexe vyústila v poslední verzi nástroje pro hodnocení – knížky Hodnocení a sebehodnocení dítěte, která byla uvedena do praxe v září 2010.
Jde o komplexní pohled na hodnocení v inovativním pojetí – hodnocení učitele, které je systematicky průběžně a pravidelně doplňováno sebehodnocením žáka, což vyúsťuje v efektivní hledání vyučovacích strategií učitele, autoregulaci žákova učení a přispívá k celostnímu rozvoji osobnosti žáka.
Kniha poskytuje rovněž úvodní informace o Evropských školách a jejich systému hodnocení, včetně platných požadavků na hodnocení. V příloze č. 32: School Report Grading – Advice for Teachers uvádí autorka jeden z výsledků dvouletého výzkumu, koncentrovaného na analýzu učitelova pojetí sumativního hodnocení, používaného pro hodnocení žáků v pololetí a na konci školního roku, a dále pak na kvantitativní analýzu výsledků hodnocení žáků na konci školního roku v tomto mezinárodním prostředí.